Motorlawaai en bewoners

Vrijwel overal in Nederland is er sprake van motorlawaai. Niet alleen in de steden, maar juist ook in de natuurgebieden. Motorrijders dragen wel eens aan dat mensen die rust willen op de hei moeten gaan wonen, maar juist ook daar is de overlast groot. Tot in de verste uithoeken van het land is het gebulder en gejank van motoren af en aan te horen met name op de momenten dat het fijn is om buiten te zijn. Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat (verkeers)lawaai niet alleen zeer storend is, maar ook slecht is voor uw gezondheid. Helaas begrijpt een groep motorrijders niet dat hun vrijheid ophoudt waar die van een ander begint.

Wat doet de KNMV?

Acties om iets te doen tegen het motorlawaai bleken tot voor kort weinig succesvol. De Koninklijke Nederlandse Motorvereniging daagt regelmatig handhavers voor de rechter die maatregelen neemt tegen de overlast. Echter in het geval van Lopik heeft de KNMV de rechtzaak verloren en keert de rust terug. Voor de de KNMV is het echter gemakkelijk om op te treden tegen maatregelen tegen overlast, omdat alle acties die genomen worden in de regel regionaal zijn en niet centraal gecooordineerd. Deze website probeert een bijdrage te leveren door kennis te delen en mensen in contact te brengen zodat samen opgetrokken kan worden.

Wat kun je zelf doen?

Belangrijk om te realiseren is welke (politieke) krachten hier spelen. Voor veel politieke partijen is motoroverlast een gevaarlijk punt, immers motorrijders zijn potentiële stemmers, maar bewoners ook. Sommige politici (bijvoorbeeld minister Cora van Nieuwenhuizen) en politieagenten rijden misschien zelf motor. Zij zullen proberen u met een kluitje in het riet te sturen of u aanmoedigen om zelf hun (handhavings-)problemen op te lossen. Laten we proberen te voorkomen dat u de motoren uit uw straatje “weg veegt” en ze feitelijk naar de buurman stuurt. Onderwijl is uw buurman druk doende met hetzelfde… Dat is geen oplossing! De handhaver zal zeggen: beste buurman en u, u weet niet wat u wilt zoek dat eerst eens uit tot u het wel weet en dan praten we wel weer. De KNMV spint garen bij deze verdeeldheid door elke lokale protestactie aan te vechten. Dat kan zij natuurlijk makkelijk doen zolang de acties lokaal zijn. De oplossing moet komen uit de de landelijke politiek die de politie en andere handhavers opdraagt om te handhaven. Dat dat kan bewijzen onze oosterburen

Wat zou helpen?

De landelijke maatregelen die zouden helpen tegen overlast zijn:

  • Beleid gericht op motoren om dit type voertuig óók CO2 neutraal en dus ook stil te maken. Er zijn inmiddels ruimschoots elektrische motoren voor handen.
  • Invoeren van een APK waarbij ook getoetst wordt of de motor voldoet aan de wettelijke normen wat betreft geluidsuitstoot.
  • Handhaven op maximumsnelheden juist op de plekken waar veel motoren komen en de pakkans vergroten.
  • Mogelijk maken om in (stilte)gebieden alléén voertuigen toe te laten met een maximaal aantal db.
  • Meer en vaak handhaven op het gebruik van een decibel killer met hoge boetes. Maak de pakkans groot.
  • Ontmoedig het bezit van motoren met een grote geluidsuitstoot al dan niet met belastingen, uitsluiting tot gebieden enzovoort.

Wat kunt u concreet doen?

U kunt een paar zaken doen om invloed uit te oefenen, het vergt wel actie en uithoudingsvermogen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *